Lima para Cusco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Tessa Eng - WaarBenJij.nu Lima para Cusco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Tessa Eng - WaarBenJij.nu

Lima para Cusco

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

12 Augustus 2015 | Peru, Cuzco

Buenos Tardes!

Momenteel lig ik lekker van het zonnetje te genieten in een hangmat in Cusco. Ik heb al een tijdje niet meer geschreven dus ik zal beginnen waar ik gebleven was, in Lima.

Eenmaal aangekomen in Lima ben ik met Julia, Veronica, Jack, Vanessa en Matthias de wijk Barranco gaan verkennen in Lima. Iedereen vertelde mij dat Lima lelijk, vies en gevaarlijk is. Maar daar vind ik helemaal niets van waar. Dit was ook de aller laatste avond samen met de G-adventures groep, dus zijn we samen uiteten en uit gegaan. Zoals iedere avond was dit weer hilarisch gezellig.

De tweede dag in Lima zijn we met de "overblijvers" het historische centrum gaan verkennen. Het was independence day, dus er was een parade van paarden, soldaten en ik heb de presitent van Peru op 1m afstand gezien. Het was erg druk in de stad want iedereen trok massaal de stad in. Aan het eind van de middag moesten de meesten afscheid van elkaar nemen en ik vertrok naar mijn hostel in Miraflores. 's Avonds hebben we weer met zijn allen gemeet en zijn we de stad nogmaals in gegaan.

De derde dag in Lima heb ik met Eline afgesproken, we zijn samen naar een museum gegaan wat zich in de kerk van Lima bevindt. Dit was erg indrukwekkend. Er was een hele oude bibliotheek dat op de bibliotheek van Harry Potter leek en onder de kerk lagen wel honderd-duizenden lijken van mensen. Alle beenderen en schedels waren gescheiden van elkaar in diepe putten gedumpt in een enorm gangenstelsel onder de kerk. Een aantal gangen waren afgesloten vertelde de gids ons omdat er mensen nooit meer terug gekeerd zijn, best wel scary!

De volgende dag vertrokken we vroeg richting Paracas. Ik heb samen met Eline, Isabella, Julia, Johannes en Antonia de bus geboekt en hebben we met Harold onze tourguide van G-adventures afgesproken in Paracas. Daar zijn we met zijn allen gaan quadbiken wat lachen, gieren en brullen was. De ongeving, de zandduinen in de desert en de kliffen bij de zee waren ook mooi! In de avond zijn we met zijn zevenen in een taxi naar het stadje Pisco gereden waar Harold woont. De taxirit was alleen al 18 soles waard. Echte taxi's zie je hier bijna niet, iedereen plakt gewoon stickers op zijn auto en doet alsof hij een taxi is. Hier hebben we bij een locaal restaurantje Lomo fritado gegeten wat zoals al het Peruaanse eten weer overheerlijk lekker was.

's Morgens hebben wij de boot genomen om zeeleeuwen, vogels en pinguins te spotten. Daarna zijn we met een busje naar Huacahina gereden. Huacahina is een oase in de woestijn, het is er dus erg warm! Hier hebben we buggy gereden, onze chauffeur was net een klein kind en scheurde met de buggy door de zandduinen. Het leek wel een achtbaanrit maar dan nog erger! In de woestijn gingen wij zandboarden, eerst gingen wij op onze buik een zandduin af en daarna mochten wij staan. 's Avonds hebben wij gezellig met de nicht van Harold Pisco gedronken.

In Huacachina was naast het buggy rijden en zandboarden niet veel te doen, dus hebben wij deze dag heerlijk bij het zwembad van ons hostel vertoefd. 's Avonds hebben wij vanuit Ica de nachtbus genomen naar Arequipa. Deze nachtbus was ook weer heerlijk confortabel met avondeten en ontbijt. Samen met drie frans-canadezen hebben wij de stad verkend en heerlijk lokaal gegeten bij een markt. Na de lunch ben ik met Julia, Isabella en Hugo naar een museum geweest in het kasteel van Arequipa. We wilden daarna op tijd naar bed omdat we de volgende ochtend om 3am opgehaald werden om naar de Colca Canyon te gaan. Het op tijd slapen lukte helaas niet omdat er kareoke in ons hostel was, recht naast onze kamer.

Om 2.30am ging de wekker en werden wij in een busje gepropt met veel te weinig beenruimte. Om 9am kwamen wij aan bij de Colca Canyon, hier hebben wij condors gespot. Die vogels zijn echt mega groot! Isabella en ik werden opeens van achter aangevallen door Jack. Heel toevallig was de G-adventures groep hier ook en hebben we even gezellig bij gekletst. Rond 10 uur begonnen wij met hiken. Na 4 uur zwoegen en zweten (ja het was heet!) kwamen wij aan bij een lokale familie die lunch voor ons klaargemaakt heeft. Na de lunch moesten wij nog ruim 4 uur omhoog klimmen naar het kamp waar wij sliepen. Toen het eenmaal donker was kwam iedereen uitgeput aan bij het kamp en nam een verfrissende plons in het zwembad. Bij het avondeten viel onze groep bijna in slaap dus zijn we direct na het eten gaan slapen.

Om 4am ging de wekker dan ook weer om verder te hiken. Het grootste deel van de groep was zo afgeteld dat de meesten een muilezel namen. Zelfs met de muilezel duurde het nog uren. Deze beesten gingen als speedy conzales de berg op en sprongen van de ene rots naar de andere, in het begin viel ik er al bijna af. Mijn muilezel wilde altijd voorop blijven en zodra een andere muilezel wilde inhalen sprintte mijne als een gek vooruit. Het leek wel een ezelrace. Boven op de berg bleek dat de Zwitsers de gids er totaal uit hebben gelopen want zelfs die kon het niet meer bijhouden. We hebben daar ontbeten met veel coca thee en daarna zijn we naar de hotsprings gereden. Hier hebben we heerlijk in de rivier en de warme bronnen gebadderd. Na een lange busrit terug naar Arequipa hebben we direct de nachtbus genomen naar Cusco. Ook deze bus was weer heerlijk confortabel met avondeten en ontbijt.

Na nog een busrit van 12 uur zijn we aangekomen in Cusco en hebben we door de stad gewandeld. Julia, Johannes en ik zijn daarna met de G-adventures groep gaan lunchen bij een tentje dat Harold had geadviseerd. Het eten was zoals gewoonlijk heerlijk alleen was de rekening een potje. 's Avonds hebben we weer met de G-adventures groep afgesproken. Eerst hebben we gratis salsa lessen gevolgd, dat was natuurlijk hilarisch om te kijken en daarna zijn we naar Mama Africa gegaan.

De tweede dag in Cusco ben ik met Isabelle en Johannes naar de markt gegaan, hier hebben we onze heerlijk warme alpaca truien gekocht. Het wordt onderhand steeds kouder, dus die hebben we wel nodig. 's Middags ben ik met Julia naar het chocolade museum geweest en hebben we heerlijke chocomelk gedronken. Dit was ook de laatste dag dat ik Julia, Isabelle en Johannes zou zien dus zijn we met zijn allen en de harde ken van de G-adventures groep guinea pig (cavia) gaan eten. Het was nog best wel lekker ook, echter zat er weinig vlees aan en moest je alle botjes tussen je tanden vandaan vissen. Het was na het eten erg jammer om afscheid van elkaar te nemen, maar ik ga Isabella en Julia opzoeken in Wenen!

Om 6am ging mijn wekker, de tour naar de Machu Picchu begon vandaag voor mij. Met een busje werd ik met 15 andere toeristen opgehaald en we waren Cusco nog niet uit of het busje was al kapot. De chauffeur dacht hier echter nog wel 7 uur mee door te kunnen rijden. Na twee uur spoot de olie toch echt letterlijk onder de motorkap vandaan dus konden we niet meer verder. Er moest een monteur komen uit Cusco, dat duurde eeuwen natuurlijk en toen die er was kon hij natuurlijk niets zonder gereedschap. Na een paar uur werd er gelukkig een nieuwe bus geregeld, wel moesten wij even 900 soles neerleggen, haha DOEI. Uiteindelijk konden we toch mee naar Hydrolectica. De chauffeur van deze bus reed als een malloot en zelfs ik werd hier misselijk van. Hij scheurde over de onverharde bergweggetjes en toeterde voor iedere bocht om te laten weten dat hij eraan kwam. Eenmaal in Hydrolectica aangekomen was het al bijna 8 uur en moest ik in mijn eentje drie uur in het donker langs een spoorlijn lopen. Want mijn gids was daar niet en de trein reed niet meer, vette pech. Ik wist de weg niet en zag vrijwel niets in het donker dus liep maar over het treinspoor. Ik hoorde heel veel dierengeluiden om je heen en ik zag allemaal lichtgevende vliegjes. Ik liep erg snel omdat ik snel mijn bed in wilde duiken en honger had. Na 1,5 uur lopen moest ik 2 tunnels door, gelukkig reden er geen treinen meer! En ik passeerde een brug op 20m boven een rivier waar ik van balk naar balk moest stappen. Om 10pm kwam ik aan in Aguas Calientes, het dorpje van Machu Picchu. Hier kon ik alleen mijn hostel niet vinden omdat mijn gids mij er naartoe zou brengen. Een naam of adres had ik helaas niet. Ik heb wel 5 hostels geprobeerd en uiteindelijk wilde een hostel voor me bellen. Rond 12 uur kwam ik aan in mijn hostel en was het avondeten natuurlijk al afgelopen. Ik ben dus snel mijn bed in gedoken.

Om 3.30am ging mijn wekker want om 4am wilde ik in de rij bij de bus staan voor Machu Picchu. Ik had mazzel dat ik de eerste bus had en ik was om 6 uur boven. Daar moest ik nog een uurtje wachten en toen mocht iedereen massaal Machu Picchu betreden. Het was erg mistig maar na een uur trokken de wolken weg en was het uitzicht adembenemend. Ik heb flink wat uurtjes in Machu Picchu vertoefd en ben rond 3pm terug gegaan naar Aguas Calientes. Er zaten daar hele kleine vliegjes die je beten en een bloedblaar achterlieten, ik zit helemaal onder de bulten het nog steeds jeukt het ontiegelijk. In Aguas Calientes ben ik lekker mijn bed in gedoken want ik was toch moe!

De volgende dag moest ik terug lopen van Aguas Calientes naar Hydrolectica. Ik liep samen met Andres uit Barcelona en nu bleek dat er gewoon een pad liep en dat je de tunnels absoluut niet mag betreden (oeps). Onderweg raakten we aan de praat met Marie uit Berlijn en Gabi uit Israel. In Hydrolectica hebben we voor 6 soles heerlijk geluncht en moesten we op onze bus wachten want die waren op zijn peruaans natuurlijk 2 uur te laat. Op de terugweg zat ik met 4 Nederlandse meiden in de bus en wij hebben 7 uur lang met de buschauffeur geteut en met spotifi gespeeld terwijl de rest van de bus in coma lag.

Eenmaal terug in Cusco ben ik nog met Antonia door de stad gestreund want zij ging de Inka trail niet meer doen dus bleef in Cusco. 's Avonds had ik met Marie en Gabi afgesproken om te eten echter was Marie ziek, ik had Antonia en Aline uitgenodigd en hij nog 3 franse meiden. Uiteindelijk zaten we met een heel clubje gezellig te eten en daarna zijn we gaan kijken bij het salsa dansen.

Vandaag ben ik naar de San Pedro markt gegaan om wat souvenirs te kopen en te lunchen. Ik had een machtig lekkere quinoa/mais soep en vis voor maar 3 soles, echt bizar! Op de marktjes hier kan je zelf je kip uitkiezen en die wordt dan voor je geslacht, ook de varkenskoppen met de tongen uit de bekken liggen je aan te staren. Dit was ook echt de koudste dag ooit omdat de zon niet scheen, het was onder de tien graden en 's nachts vriest het bijna. Ik ben lekker uiteten geweest met Alina, Sanne en Laurens. Ik heb uiensoep en alpaca gegeten, dat was jammie!

Morgen ga ik samen met Alina richting Puno en daarna ga ik richting Boliva! Het gaat er koud worden maar ik heb er zin in!

Adiosssss!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Actief sinds 21 Juli 2015
Verslag gelezen: 270
Totaal aantal bezoekers 3043

Voorgaande reizen:

04 Juli 2015 - 28 Augustus 2015

Zuid Amerika

Landen bezocht: